zondag 18 december 2011

Vis met prei uit de oven

Menno Nicolaï twitterde ooit het volgende:

Prei koken, mengen met mosterd en crème fraîche, stevige witte vis met zout en peper bestrooien en in de preipap leggen. 20 min. op 180 gr.
Dat zag er uit goed uit. Eigenwijs als ik ben heb ik het een heel klein beetje aangepast. Voor alles dat er mislukt aan dit recept neem ik dan ook de volledige verantwoording op me. Alle lofuitingen zijn voor Menno.

Ingrediënten
1 prei
200 ml crème fraîche
Een eetlepel mooie grove mosterd
Een glas witte wijn
Een mooie kabeljauwfilet van ± 500 gram
Zout en (witte) peper

Afwas
Een snijplank en een koksmes
Een wok of een kleine koekenpan
Een ondiepe ovenschaal

Snij de prei en roerbak ze even aan in flink wat olijfolie, een eetlepel mosterd en een snufje zout. Doe hier een half glas witte wijn bij en laat ze gaar sudderen (kijk, daar was ik eigenwijs). Meng dit in de ovenschaal met de crème fraîche en nog een half glas witte wijn en leg er de vis in. Bestrooien met wat peper en zout en 35 minuten in mijn voorverwarmde heteluchtoventje op 180 graden (da's 20 minuten in Menno's waarschijnlijk onwaarschijnlijk superdeluxe mega-gas-oven).

Ik serveerde ze heel toepasselijk met gekookte nicola-aardappelen.

En dan dit nog.
Crème fraîche is wel heel erg vet en ongezond dus niet te vaak. 500 gram was wel wat veel.

[Update 27-11-2016]Ik deed het gisteren weer een klein beetje anders. Nog beter :)
Ui snipperen en bakken, prei meebakken. Afblussen met een flinke scheut pils.
200 ml creme fraiche en 2 flinke theelepels Zaanse mosterd er bij en even door laten sudderen.

365gr kabeljauwfilet in een ovenschaal met peper en zout.
Ik had het slecht getimed, dus ik heb alles nog 3 kwartier laten staan. De saus even opgewarmd (plus een glas melk erbij). En alles een half uur in een voorverwarmde oven op 180graden.
Geserveerd met bosuitjes en gekookte krieltjes.

En dan dit nog: in bevroren kabeljauw van de supermarkt zit heel veel water. Da's lekker goedkoop voor ze. Dat komt de kwantiteit van de vis niet ten goede als je dat uit laat lekken. Maar die vis is echt heel veel minder lekker dan die van een goede visboer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten