zondag 18 december 2011

Ginger Ale of Gemberbier

De geleerden zijn het er niet helemaal over eens, maar na een beetje googlen trek ik de volgende conclusies: Gemberbier is Surinaams en bevat geen alcohol. Hier onder staat min of meer het recept. Ginger Ale is gefermenteerd en bevat daardoor wel alcohol. Alleen... Ik ken het spul gewoon als zoete frisdrank uit de supermarkt en als scherpe frisdrank uit de toko. Engelstaligen hebben het überhaupt alleen over Ginger Ale, met of zonder alcohol. Ik heb de basis voor dit recept van een engelstalige site, vandaar de heading Ginger Ale. Terwijl er eigenlijk Gemberbier zou moeten staan. Heftig spulletje, dat sowieso. En erg lekker bij flink pittig eten.

Recept voor gembersiroop (±0,5 liter) 
350 gr gember (schillen, gaat handig met een lepel. En in stukjes snijden).
150 gr suiker 150 ml gerstemoutstroop (of in totaal 300 gr suiker)
400 ml water

Voor een wat minder heftige en kindvriendelijkere versie gebruik je wat meer suiker en wat minder gember. Alle ingrediënten een half uurtje tot 3 kwartier in laten koken. Zeven en af laten koelen. Zo heb je gembersiroop.

Recept voor ginger Ale (±2 liter) 
Mix de gembersiroop met 1,5 liter Spa Rood (of een ander merk water met koolzuur) en je hebt Ginger Ale. Voeg eventueel wat citroensap en munt toe. Je kunt je Ginger Ale handig bottelen in Grolsch beugelflessen. Die moet je dan wel eerst leegdrinken, maar dat is geen straf. Ginger Ale is het lekkerst met veel ijs.

Highball a.k.a. Jack & Ginger Ginger Ale
1 deel whisky
3 delen ginger ale
IJs
Een blaadje munt zal niet misstaan maar voor mij hoeft het niet

Hoewel ik whisky zelf het liefst puur drink, is de Highball Cocktail het lekkerst met veel ijs.

Ik mixte Ginger Ale met whisky een paar jaar geleden zelf spontaan. Ik had toevallig ginger ale en minder toevallig whisky in huis en zin in iets frissigs met een tic. Maar vandaag vond ik dit online, niets nieuws onder de zon blijkbaar: Invented for railway workers in a hurry in the 1890's, highballs became wildly popular in the 1920's. Named after a railway signal for trains in a hurry, this cocktail can be quickly made right in the glass. Hence it's popularity in the 20's. This classic cocktail remains a staple to today.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten