zondag 17 november 2013

Appelcider

De eerste keer dat ik zelf alcohol maak. Dit is hoe ik het nu gedaan heb en is vooral op praktisch gebied voor verbetering vatbaar.

EERSTE KEER

5 liter appelsap (in een grote 5 liter ciderfles doen.)
Appelsap kreeg ik door ± 6 kilo appels uit te persen. Dat leverde 2 liter heerlijk en dik appelsap op.
Ik nam 3 kilo "kinderappels". Ik dacht daar zit veel suiker in en die waren het goedkooptst.
Plus 2 kilo Sweet Caroline appels. Ook vanwege de verwachte hoeveelheid suiker en vanwege het liedje.

Mijn manier van persen is voor verbetering vatbaar.
Appels in vieren, pitjes en steeltjes wegsnijden. Appels hakselen in de keukenmachine. Prut in een kaasdoek en uitwringen boven een vergiet.
Dit doe ik nooit meer op deze manier. Dat hoeft ook niet omdat vriend L met een sapcentrifuge van de kringloop aan kwam zetten. Yeah!!!

De rest vulde ik aan met 2 anderhalve liter pakken Appelsientje appel troebel mild.
Volgens het pak zitten daar geen toegevoegde suikers in en in wil alleen suiker uit appels. Daar zit ook onvergistbaar suiker in waardoor de cider straks niet te droog zou moeten zijn.

Gistvolkje maken
50 gram suiker in een glas appelsap oplossen op een laag vuurtje en weer af laten koelen.
Een zakje elzas wijngist er bij en 24 uur wachten. Ja, dat gaat lekker stinken.

26-10-2013
De gist in de fles en afsluiten met een waterslot. Nu moet het gaan borrelen.

Overhevelen
Na een dag of 10 stopte het slot met borrelen en lag er een dikke laag dood gist onderin de fles.
Het min of meer heldere deel overgieten in een grote weckpot en het dode gist weggooien.
Fles omspoelen, cider terug en waterslot er weer op.

Het hele proces van afgieten en dood gist weggooien en 2 keer per week herhalen tot er geen dood gist meer onderin ligt. Dat duurde ongeveer 2 weken.

Ik hield uiteindelijk 3,5 liter cider over.

Bottelen 17-10-2013
Cider voor de laatste keer overhevelen. Ik deed dat de laatste keer wel met een hevelslang. 10 gram suiker per overgebleven liter cider oplossen in een glas appelsap en dit bij de cider doen.

Bottelen in lege Grolsch flessen. Over 2 maanden zou het goed moeten zijn.

Update 2 februari - Cider is goed te drinken en net niet te droog. Ik vermoed dat ie nog minder droog had gekund door meer appels en minder kant en klaar sap te gebruiken. Onderin ligt nog een klein beetje gist. Ik denk 1 keer te weinig overgeheveld. Maar een geslaagd experiment :)

Update zomer 2014 - Na een paar maanden is ie wel nog iets lekkerder.


TWEEDE KEER

Tweede ronde - 9-10-2014
We haalden 11 kilo appels (0.79/kilo) van de supermarkt door de sapcentrifuge van vriend L. Dat leverde iets meer dan 5 liter overheerlijk dik en mierzoet appelsap op. Die appelsap is zo lekker dat het eigenlijk zonde is om er cider van te maken. Maar goed, dat was dus wel het plan. Er staat een pannetje beaujoulais gist te gisten (houdbaar tot eind vorig jaar maar volgens mij gaat het prima).
Ik verwacht betere cider dan vorig jaar.

Update 12-11-14 - Crap, m'n gistvolk is dood. Eiegen schuld dikke bult. Nieuw gist besteld bij de Brouwmarkt dat nu volwassen aan het worden is in een glas appelsap met 50gr suiker. Zag iets te laat dat voor 'sweet cider' sorbitol wordt toegevoegd. Daar ben ik niet zo'n fan van, maar ik ga het er toch mee doen.

23-12-14 - Met een slang overgeheveld, ben veel sneller van m'n dode gist af. Boeltje staat al een paar weken op fles.

18-09-2015 - Overigens heb ik de laatse liter cider gevriesdestilleerd. Of "ge-Eisbockt" in sommige kringen. Van een liter hiled ik 1 fikse borrel over met nog een heel klein beetje koolzuur. Dat gaat zo:
Cider in de vriezer stoppen. Water in de cider bevriest en dat gooi je weg. Alcohol bevriest niet dus dat blijft achter. Zo krijg je heel sterke cider met heel veel smaak. Superlekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten